Mocne stawy i kości

0
8

Układ ruchu bez wątpienia jest dla człowieka jednym z najważniejszych, ponieważ pozwala mu zachować odpowiednią swobodę działania. Dlatego też dbałość o to, by układ ruchu był cały czas w jak najlepszym stanie, jest ważne dla wielu osób, w tym dla sportowców i seniorów. Co zatem powinniśmy wiedzieć o suplementach i diecie, aby zadbać o dobre funkcjonowanie układu ruchu?

Sportowcy i seniorzy, czyli dwie narażone grupy

Układ ruchu u wielu osób może być narażony na poważne problemy. W szczególnej grupie ryzyka znajdują się seniorzy oraz osoby czynnie uprawiające sport.

Pierwsza z tych grup to ludzie, u których wiek wpływa na mniejszą produkcję mazi stawowej i powoduje osłabienie stawów i kości. Osteoporoza, reumatyzm czy zwyrodnienia są kolejnymi czynnikami ryzyka, które wpływają na osłabienie układu ruchu.

Sportowcy z kolei to osoby zazwyczaj młode i bardzo aktywne. Niektórzy z nich każdego dnia narażają swoje stawy i kości na niebezpieczeństwo urazu, wzmożony wysiłek i osłabienie lub nadwyrężenie. Wszystko dlatego, że praktycznie nie ma sportu, który nie wymagałby ruchu, a im bardziej zaawansowany trening, tym też może powodować więcej kontuzji. Choć również osoby początkujące są na nie narażone, między innymi dlatego, że nie mają jeszcze odpowiedniego doświadczenia i sprzętu do ćwiczeń, na przykład butów.

Jakie mikro- i makroelementy powinny znaleźć się w naszej diecie, by wspomagała układ ruchu?

Stawy i kości są narażone na wiele negatywnych czynników, dlatego powinniśmy zadbać o nie kompleksowo. Najlepiej w tym przypadku sprawdzi się oczywiście naturalna dieta, która dostarczy wszystkiego, co niezbędne do naszego organizmu. I tak oto powinny się w niej znaleźć w szczególności takie mikro-i makroskładniki jak wapń, magnez fosfor i kolagen. Biorą one udział w mineralizacji kości i chronią przed osteoporozą. Działają pozytywnie na stawy, wzmacniając je i aktywując ich naturalną, samoistną regenerację.

Oczywiście wszystkie inne minerały, witaminy i składniki odżywcze są nam również potrzebne, dlatego i o nich nie należy zapominać. Jedynie zrównoważona, optymalnie dopasowana dieta będzie bowiem w stanie zadbać o każdy szczegół naszego życia.

Suplementy

Jeśli należysz do grupy osób, która nie jest w stanie wygospodarować sobie możliwości przygotowywania dobrze zbilansowanych posiłków lub z jakiegoś innego powodu nie są one w stanie dostarczyć wystarczającej dawki mikro- i makroelementów,  pora zdecydować się na suplementy.

Suplementy na mocne stawy powinny być bogate właśnie w fosfor, magnez i wapń, a także w makroskładnik, jakim jest kolagen. Dobrym wyborem jest sięganie po te, które mają łatwo przyswajalną formę, na przykład w kompleksie, który zwiększa biodostępność środków. Na uwagę zasługują sobie także zawartości poszczególnych minerałów czy składników odżywczych w suplemencie. Powinny oscylować mniej więcej na poziomie średniego dziennego sugerowanego zapotrzebowania, co pozwoli im na pozytywne oddziaływanie i uzupełnienie nawet największych niedoborów. W ten sposób na pewno pomogą zachować zdrowie i pełną sprawność stawów i kości na dłużej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here