Powszechnie wiadomo, że przedsiębiorcy płacą za prąd więcej niż klienci indywidualni. Z czego to wynika? W jaki sposób można zoptymalizować zużycie energii elektrycznej w firmie? Oto kilka ciekawostek związanych ze sprzedażą prądu dla przedsiębiorstw.
Trudno wyobrazić sobie firmę, która mogłaby działać bez prądu. Energia elektryczna należy do stałych kosztów przedsiębiorstwa i często pochłania nawet 1/5 jego miesięcznego budżetu. Właściciele firm mogą rozliczać te koszty w ramach jednej z trzech podstawowych grup taryf. O przydziale do jednej z grup decyduje wielkość jednostki gospodarczej. Upraszczając sprawę, można powiedzieć, że mamy różne taryfy dla dużych, średnich i małych przedsiębiorstw. Kto rozlicza się w jakiej taryfie?
Taryfy energetyczne dla firm. A, B czy C?
Właściwym kryterium decydującym o przynależności klienta do taryfy energetycznej jest wysokość napięcia pobieranej energii. Nieduża firma usługowa lub sklep spożywczy mają zapotrzebowanie na relatywnie niskie napięcia, mogą więc korzystać z ofert cenowych w ramach taryfy C. Średniej wielkości firmy, do których zaliczają się na przykład hotele i przedsiębiorstwa z branży rozrywkowej lub restauracyjnej, mogą korzystać z taryfy B. Taryfa A skierowana jest do zakładów produkcji z zapotrzebowaniem na wysokie napięcia. To w przypadku tych ostatnich firm koszty energii są statystycznie najwyższe.
Podstawowa różnica między taryfą G przeznaczoną dla gospodarstw domowych a taryfami firmowymi wymienionymi wyżej jest taka, że ceny w ramach tej pierwszej są prawnie regulowane. Odpowiada za to Urząd Regulacji Energetyki. Dostawcy prądu dla klientów indywidualnych muszą zawierać z nim porozumienia dotyczące wysokości oferowanych stawek. Jeżeli chodzi natomiast o prąd dla firm, to jego ceny zależą od samych spółek obrotu energią i podlegają tylko regułom rynku.
Gdzie kupować energię elektryczną dla firmy?
Dystrybutorzy i sprzedawcy energii elektrycznej stanowią na polskim rynku dwa oddzielne podmioty. Dla odbiorców prądu oznacza to, że mają dużą swobodę w wyborze ofert. Podobnie jak klienci indywidualni, właściciele firm mogą dokonać zmiany dostawcy prądu. Taka zmiana może często oznaczać realne oszczędności i inne korzyści. Firmy energetyczne starają się bowiem przyciągać nowych klientów nie tylko stawkami, ale też dodatkowymi usługami i rozwiązaniami.
Ciekawie prezentuje się oferta dostawcy ENEA S.A. Właściciele małych firm mogą w ramach oferty na sprzedaż prądu uzyskać darmowy dostęp do pakietu Office 365, a średnie i większe przedsiębiorstwa system optymalizacji kosztów zużycia prądu i gwarancję niezmiennej ceny nawet przez kilka lat. Szczegóły ofert dostępne są na stronie internetowej sprzedawcy.